About

Blogglista.se

Labels

Använder Blogger.

tisdag 7 augusti 2012

God morgon

Haallå, hur är det idag då?

Här är det bra lite småtrött, men kanske inte så konstigt redan varit uppe i en timma. Vart visst inget bloggande i går. Fanns totalt ingen lust till det, satte mig och redigera lite gamla bilder istället. Eller ja gamla och gamla från förra veckan men aldrig orkat kolla på.

Photobucket
Aseatornet

Spontanbild, stod och väntade på bussen, och fastna för hur tornet såg ut mot den blå himmelen. Denna bild var ett helvete att redigera. Varför? Jo tornet lutade en del i från början och jag är inte van med att räta upp bilder. Känns fortfarande som tornet lutar lite men det kanske det gör på riktigt, måste kolla upp det nästa gång jag går förbi.

För övrigt heter det sneare eller snedare? Båda känns otroligt fel.

Photobucket Samma dag gav jag mig på ett nytt försök med att fotografera solnedgång, men blev totalfail var alldels för färglös solnedgång, fast med lite redigering gjordes än färglös och tråkig solnedgång till ganska intressant bild. Dock inte 100% nöjd med bilden, men den har något i sig som jag gillar.

Förövrigt avskyr jag olika sidors bildupplösning. På bloggen kan jag ha 640 pixlar bred bild innan blogger vill förminska. På dayviews 720pixlar och på fb 960pixlar, varför finns det inte någon standard på hur stora bilder får va i pixlar när man laddar upp dem utan att de förminskas. Inte kul att ladda upp bilder och sen inse att de tappat kvalité tack vare att de blivit förminskade.

Visst jag skulle kunna välja att förminksa alla bilder jag tänkt ladda upp till högst 640pixlar på bredden så jag är säker på att de inte förminskas, men orka göra två olika redigeringa (en för att vissa på datorn och en på internet).

För övrigt är det imorgon ett halvår sen jag byte från Nikon D40 till D90. Var nöjd med D40 men saknade de extra knapparna som D90 har, plus den var lite liten att hålla i för min smak specillet utan batterigreppet, vilket lustigt nog är ett av de största irritationsmomentet med D90, den är större men känns som den kunde varit åtminstonde lite högre i greppet för att ligga bra i handen. Tror jag får köpa mig ett batterigrepp till den, funderar juh ändå köpa extra batteri till den kameran så. Men så dyrt.
Visst det finns fler saker som är bättre med D90 än med D40 men nu får det vara nog med svammel. Har annat som ska hinnas med innan jag åker till praktiken som måste fixas. Kan juh inte sitta framför datorn hela morgonen.

0 comments:

Skicka en kommentar