About

Blogglista.se

Labels

Använder Blogger.

onsdag 20 juli 2011

Mina kameror

Tänkte skriva ett litet snabbt inlägg om de kamerorna jag använder när jag tar kort.
 Tagen med iphonen där av kvaliten

Den rosa är en Canon ixus 130 inköpt förra sommaren, läst någonstans att det är en utgående modell så kanske inte går att få tag på längre. 14,1 megapixlar med 4x optisk zoom. Men brukar oftast stå på 5 eller 9 megapixlar, då jag bara har ett 1 gb minneskort till den då mitt större försvann på en fest i höstas. Sen tycker jag själv att det inte är så stor skillnad i kvaliten på bilderna om jag väljer de större formaten.
Brukar oftast köra den i program mode, då jag kan ställa in mer efter vad jag tror skulle bli bäst, aldrig kört på auto med den.
Klent med zoom dock, men oftast inga problem då den mest används till spontan bilder där inte zoom är så nödvändigt, och zommen behövs mest vid festivalbesök och liknande, då den brukar få följa med där då en systemkamera känns lite mycket att ha med sig. Står det ingen info om vad som använts så är det denna kamera som jag tagit bilden med. Ett annat klart minus är att den är så liten och lätt att jag har svårt att hålla den stabilt vid knepigare fototillfällen, där det väl behövs att man är stabil på handen

Andra kameran är en Nikon D40 som jag fick köpa av en bekant då han inte längre ansåg sig ha nytta av den. På bilden så sitter mitt tamron 18-200 objektiv på. Ett så kallat superzoom objektiv som jag är väldigt nöjd med och som nästan jämnt sitter på. Har även ett nikkor 18-55 men gillar inte det. Alldels förkort zoom för att jag ska gilla det. Sen ligger Tamron objektivet bättre i handen när jag ska fotografera då det är större.

Tänkte vissa lite av mina favoritbilder med de olika kamerorna och objektiven
Nikon D40+ Tamron 18-200 (brännvid 100)


Nikon D40 Nikkor 18-55 (brännvid 28)
Canon Ixus 130
Blev nog ganska långt inlägg ändå.

0 comments:

Skicka en kommentar